Две стотине година Српског рјечника В. С. Караџића (призренско-тимочки дијалект)-истраживање

 

 

 

 

 

 

 

 

БРЗАЛИЦЕ (Брзе речи)

Извођење брзалица подстиче на такмичење у брзом изговарању, а честе грешке, које се при том јављају, изазивају буран смех и увесељавају и децу и одрасле.

РАЗБРАЈАЛИЦЕ (Бројање)

При одбројавању, најчешће у игри жмурке, уз покрет десне руке која броји играче до десет, ређе краће или дуже, ритмички се изговарају кратке и најчешће сасвим непознате речи. Код неких, последња реч стиха сече се на слогове и настали делови добијају своје акценте. Ретке су оне које имају понеко зрнце смисла или хумора. Заборављену реч из бројалице лако замењују новом речи која се уклапа у ритам а не значи ништа.

ГОЛИЦАЉКЕ

Разнежена мајка, баба или тетка, хода кажипрстом и средњим прстом руке по телу одраслије бебе. Прсте усмерава ка њеном грлу или полном органу, месту где ће је заголицати. Беба ишчекује голицање, радује се, брани се и цичи.

Када је дете способно да учествује у игри, голицање се комбинује са подржавањем лета птице. Игра почиње тако што се наизменично постављене шаке детета и извођача хватају за кожу надланице, као да птица кљуца. Извођач почне да говори и понавља гусу-гусу, уз причу о голубу, детету и имену, па  изненада прекида бујицу речи, заголица дете испод грла, а затим диже и шири руке подражавајући лет птице. Дете из игре у игру све вештије подражава извођача и све више учествује у њој.

Игра голицања главе детета, почиње од косе и иде преко чела, обрва, образа, носа, уста и браде, све до грла, где се завршава голицањем.

Игра у којој извођач шири и нежно удара ноге или руке једну о другу, благосиљајући га да остане целовито у току живота.

ДУБАЉКЕ

Дете се хвата за ивицу кревета или клупе и покушава да се усправи и да хода, а почиње да разуме значење све већег броја речи. Храбре га нежним гласом када покуша да стоји, у дубаљки или ван ње.

ЗАЛАГАЉКЕ

Када дете плаче или се досађује тражећи ово или оно, онда га забављају веселим песмицама које причају нестварну причу, коју је оно у стању да разуме као шалу.

Низ песмица, у којима су звук и слика сасвим срасли једно уз друго и стварају изванредну слику љубави и пожељног породичног живота.

Низ песмица у којима су звук, ритам и шала важнији од смисла.

Песмица велича љубав и појачава свест детета о сопственом полу.

Песмице дају нереалну слику, што јако забавља, и преко њих величају породицу и бригу одраслих за своју децу.

Рецитовање песмица које су на рачун бабе и деде, ма колико се понављале у току дана, непрекидно су свеже и непрекидно јако смешне.

КУПАЉКЕ

Уочи купања и при његовом извођењу мајка прати покрете бебе и сопствене покрете, као и пљускање воде, посебним речима и при том га благосиља и речима и различитим радњама брани од урока и болести.

НИШАЉКЕ

Дете има више од 6 месеци. Мајка га држи својим надланицама у усправном положају, лагано га љуља као да сеје брашно и при том пева.

ПЕСМЕ УЗ ИГРУ СА ЖИВОТИЊАМА

Када се дете игра са кокошком, петлом, мачком, попцем, пужем, непрекидно понавља једну исту песму догод му не досади.

ВЕРБАЛНЕ ИГРЕ

Азбука. Користе се за такмичење у способности запамћивања и извођења, а и за личну забаву ако је дете само.

Извртање речи, и додавање. Песмица служи за такмичење у вербалном сналажењу.

МЕТЕОРОЛОШКЕ БАСМЕ ( Бајање на време)

Баје се киши да престане или да почне да пада; магли, да се дигне; сунцу да изађе из облака и да огреје озебле. То обично изводе деца пастири, сама или у друштву.

ПРИГОДНИЦЕ

Када дете види голуба, млад месец, ласицу, прве ласте, изговори песмицу, надајући се да ће то повољно да утиче на њега и његов дом.

ГАТАЉКЕ

У песмама ове групе, које су по својој природи сличне пригодицама и метеоролошким басмама, моли се врана или сврака да замени извађени зуб бољим, да гуштер помогне да се нађе изгубљени предмет, да бубмара покаже пут ка будућем брачном другу, да клопка за птице ухвати што већи број, да кукавица призива топли део године, да се растуре мађије, да се зрна кукуруза претворе у кокице на врелом плеху.

РУГАЛИЦЕ

Деца се у игри задиркују и надгорњавају, исмејавајући онога ко има лоше име, или је малог раста, или се бави недостојним послом, или је лоше ошишан, или је срдљив, или носи дуге и старе хаљине старије сестре или брата. Дешава се, ако претерају у ругању, да се потуку бранећи своју важност и част.

ПОДРАЖАВАЊЕ ЖИВОТИЊСКИХ ГЛАСОВА

Деци је врло забавно да подржавају гласове птица и да преводе њихово значење, па постоје песмице за гласове грлице, гугутке, препелице, соје, ситних птица певачица које певају у рано пролеће, чак и црквених звона. Тако се такмиче у способности запамћивања и извођења.

УСПАВАНКЕ

Љуљање, избор песме и њено тихо певање сасвим се усклађује са узрастом бебе и њеним сном, због чега се понеки стихови понављају по два или три пута. Умилно се певају, изговарају и понављају речи и гласови који доприносе умиривању и спавању бебе.

Што је беба старија љуљање се појачава, а певушење слаби. У успаванку се уносе низови речи у ритму љуљања, пуни нежности и даривања, а понеке речи на крају стихова се пресецају на слогове и сваки њихов део добија посебан акценат.

Беба наставља да расте, има више месеци. Љуљање је јаче и приближава се се клацкању и забави, а низови речи причају ритмичну шаљиву причу, коју прате речи које се понављају. Беба се радуjе, учествује  својим очима и покретима,  учи матерњи језик, и тако, весела, заспи.

ЦУПАЉКЕ

Извођач постави дете лицем према себи, стопала му стави на своја стопала, усправи га уз своја колена, а може и да га стави да му седи на коленима. Затим почиње да га цупка у ритму песме коју му пева или рецитује и коју непрекидно понавља. Дете се потпуно предаје веселој игри, цичи од радости, већ је у стању да схвата речи песме и тражи од извођача да је понавља. Оно у свакој песми добија много ораха, а деда или баба добијају шупаљ орах, па му је смешно.

Ученици (20) III2, Ментор: Гордана Јаневска, проф.разредне наставе

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s